Home » Nezařazené » Umíte správně propagovat svou firmu na internetu?

Umíte správně propagovat svou firmu na internetu?

Internet marketing

Rozhodli jsme se vytvořit malou příručku, ve které najdete aktuální souhrn toho, jak efektivně propagovat na internetu svou malou a střední firmu v dnešní rozmanité době.

Tento článek bude průběžně aktualizován.

1) Vyhněme se katalogovým blbostem

Častokrát se Vám jistě stalo, že Vás oslovil někdo, kdo Vám nabídl velmi výhodný zápis v katalogu či poptávkovém systému apod.

Podívejme se na tyto služby z pohledu účinnosti, předem uvádím, že se jedná o můj osobní názor vytvořený z osobních zkušeností a analýz, které jsme prováděli.

Skvělé služby nabízejí všichni

První kámen úrazu, který může zmást laika je fakt, že každá firma, potažmo jednotlivec, který Vás osloví Vám bude nabízet ten nejlepší produkt, který můžete mít. To je jistě obchodní jednání, ale opravdu tomu tak vždy je? Nikoliv.

Často je jimi nabízená služba bez valného efektu pro Vás, mnohdy ani nabízející o tomto faktu nevědí a nebo vědí a jen pokračují v honbě za provizemi z prodeje.

Platí zde základní pravidlo – pokud Vám někdo cokoliv nutí a zbytečně Vás uhání – zpozorněte a mějte oči na stopkách, není nic snazšího, než prodávat vzduch jako všemocnou auru na všechny problémy.

Kde tedy mít svůj zápis a kde ne?

Toto je otázka, kterou nelze zodpovědět, jelikož každá firma má svá specifika, obecně však lze říci:
katalogy jsou dnes skoro mrtvé, jediný, který jakžtakž žije jsou firmy.cz z dílny seznam.cz , katalogy používají spíše méně počítačově gramotní lidé, jelikož se dnešní vyhledávače již tak zdokonalily, že dokážou nabídnout relevantní odpověď na vše, co hledáte.

Poptávkové systémy a jejich účinnost

Na internetu funguje spousta poptávkových systémů, které mají jedno společné – zkasírují od Vás spoustu peněz a poté Vám dají přístup ke kontaktům poptávajících.

Vžijme se do role poptávajícího na takovémto portále…

Chceme si koupit například koupelnu a zadáme si tedy poptávku. Naším jediným kritériem je cena, budeme se ji tedy stlačit na minimum. Co z toho daná firma bude mít? Spoustu práce a málo muziky.

Existuje spoustu firem, každá se zaměřuje na něco jiného, z našich analýz zatím vyplývá jen to, že je lepší se zaměřovat na lépe placené zakázky, kde má firma dostatek času zaměřovat se na své zlepšování, které vede k většímu množství takto dobře placených zakázek.

Některé firmy nicméně sázejí na kvantitu, kdy se kolo konkurence a trhu dále zamotává.

Čert vem všechny úskalí, která všechny nástroje pro prodej na internetu nabízí, ceny jsou mnohdy stlačeny na úplné minimum a marže jsou velmi nízké, co je však zarážející je neskromná drzost poptávkových portálů, které se mnohdy pasují do role bohů a ochránců všeho dobra, jak se však říká pod svícnem bývá největší tma.

nakupovani_internet

Příběh první – aaapoptavka.cz

Klient odpovídal na spoustu poptávek se slušnou cenou, kvalita odpovědí byla více než dobrá, byla získána snad jen jedna zakázka, další rok už nepředplácel. Chování zde bylo víceméně nejlepší, počet poptávek se zde zdá také být velmi dobrý (záleží na oboru).

Příběh druhý – abc.cz ABC českého hospodářství

Lstivá liška. Tak by se dalo nazvat chování těchto obchodně vyvinutých tvorů, kteří Vám nabídnou hory doly a po věcných otázkách, ke kterým se jako laik nedostanete a jste tak voděn za nos celou schůzku a nakonec kupujete něco, co nemá žádný smysl.

A to nevíte, že to kupujete, protože Vám nikdo neřekne, že Vám chce něco prodat, nakonec Vám řeknou v podstatě jen to, že jste podřadná “krysa”. Co? Popis je zmatečný, ale přesný, na schůzce – pokud oboru trochu rozumíte si budete připadat jako hlupák, pokud jste laik, možná spolknete návnadu i s háčkem.

Vše začíná telefonátem příjemné paní, která řekne své jméno, firmu raději vynechá, abyste si ji nemohli případně dohledat, působí mysteriózně a velmi slušně Vám oznámí, že jsou prestižní obchodní firma, která má Vážené klienty, kteří by potřebovali např. vytvořit internetové stránky, že se po nich domáhají.

A protože náhodou narazili na Vaši firmu, oslovují Vás jako potencionálního obchodního partnera v této oblasti. Rozhovor dokončíte tím, že Vám telefonistka ihned sjedná schůzka pokud možno přímo s obchodním ředitelem celé firmy.

To budí několik dojmů. Buď jste VIP klient, nebo je zde snad ředitelem každý?

Během mého působení se však stalo několik věcí, se kterými pravděpodobně nepočítali, standartně si vše ohledně schůzek a nabídek spolupráce nechávám zasílat na e-mail.

Udělal jsem i tentokrát, k jejich smůle bohužel nedorazil, tak jsem volal celý udivený a nadšený z možné spolupráce, která vypadala jako zlatý důl pro opětovné zaslání údajů o schůzce a firmě.

Během hovoru už se mi paní představila firmou, což posloužilo pro další zjištování informací o firmě na internetu.

Druhý den se měla konat schůzka, dorazil jsem s kolegou včas zajímavá budova v centru Prahy, krásný interiér, kožená luxusně působící křesla a pozdě příchozí velmi upracovaný obchodní ředitel pro Prahu.

Řekl jsem si: Vše špatné, co jsem se o ABC českého hospodářství dočetl hodím na chvíli za hlavu a zkusím firmě dát šanci a udělat si vlastní obrázek. To jsem také udělal a obrázek není zrovna pěkný.

Asi po dvouhodinovém “oblbování” jsem zjistil, že se po nás vlastně chce, abychom si koupili zápis do katalogu dodavatelů, když to ovšem řeknete takto, tak to tak není, protože se nejedná o katalog, ale něco jako Porsche mezi katalogy.

caption_reklama

Ani po dvouhodinovém povídání jsme přesně nevěděli co máme koupit, za kolik, co nám to reálně přinese a kdo je jejich reprezentativním referenčním klientem.

Když už jsem tedy ustoupil z toho, že jsem šel s kolegou na schůzku, která se měla týkat úplně jiné formy spolupráce – což by dle mého názoru znamenalo, že obě strany něco dělají, aby si navzájem vyšli svou činností vstříc a byly si nápomocné…

Nerozumím všem těm nesmyslům, ba co víc, rozumím jim až moc dobře, ale pokud chce obalamutit osoby pohybující se v internetovém a celkově marketingu v tomto oboru svými nesmyslnými daty a výmysly, které jsou velmi lživé, avšak prezentovány s patřičnou pyšností – pravděpodobně narazí.

Dle informací na internetu bychom byli o 13 tisíc ročně lehčí a to pravidelně, protože smlouva se šikovně automaticky prodlužuje. Nezbylo tedy nic, než pana ředitele plně konfrontovat se situací nepříjemnými otázkami:

co říkáte na to, co se o Vás píše – četli jsme to, je to samá informace o podvodu
tohle a tohle je nesmysl, tohle a tohle je lež
co po nás vlastně chcete?
takže vy chcete peníze za to, že nám dáte možnost si vydělat, ale spolupracovat s námi nebudete?

je ten, kdo je u Vás uveden již Vaším klientem? Odpověď: Ano nebo se jedná o data natažená z registru podnikatelů. My: tak proč jsme tu? Nemáme s Vámi nic společného, jsou tu i naši klienti, proč poškozujete mé jméno a využíváte jej ve svůj prospěch při prezentacích s dalšími potencionálními klienty?

Skončili jsme tím, že jsem váhal, zda podám ruku a nevezmu si zpět svou vizitku jako projev nesouhlasu s tímto stylem lživého podnikání. Zápis byl bleskurychle smazán.

A ještě před namítavými otázkami jsme se dozvěděli, že si partnery pečlivě vybírají, a pokud to ihned nevezmeme, mohou si příště velmi rozmyslet, zda máme dostat šanci se dostat mezi tuto elitní smetánku.

Vše máme nahrané, v případě zájmu zašlu. Projekt čerpá Evropské dotace a je tu pro naše podnikaktelské a lidské dobro.

Navíc jsme se naučili jednu věc, kterou nám pan obchodní ředitel prozradil: Je špatně, když máme většinu klientů z doporučení, lepší by byly ty z poptávkových a dalších systémů. K tomu snad není co dodat.

MEV49a9a9_shuterstock

Epoptávka.cz

Zkušenosti s provozem nemáme, ovšem teď se nějak přehodili obchodníci a paní nám 3x volala v 8:03-8:20, když jsem ji několikrát slušně požádal, že ji prosím, aby mě kontaktovala až po 11 hodině, že pracuji v noci a ráno stejně nemám čas na podobné věci.

Oslovila mě ve stejnou dobu ještě dvakrát, to jsem ji slušně poprosil, že nerespektuje mou první prosbu, aby nevolala brzy ráno. Poprosil jsem onu dámu, aby mě již nevolala, že se ozvu sám e-mailem či telefonicky.

Ujistila mě, že si nás bere na starosti a bude za nás bojovat a slevu nám udrží… Další telefonát byl po 10 dnech opět kolem 8:50, paní jsem to vysvětlil doufám dost rázně – snad již nezavolá.

Co z toho všeho plyne?

Buďte podezřívaví, v dnešní době Vám podobné služby a zápisy nepřinesou mnoho užitku, jen se přisají jako pijavice na Váš rozpočet. Vše dobré si musíte najít sami, zatímco zlo Vás bude pronásledovat na každém kroku.

Pokud je možnost si službu vyzkoušet zdarma, jděte do toho, ostatně vždy to vyžadujte – buď zdarma či za provizi z prodeje a dejte si pozor na to, abyste veškerý užitek reálně změřili – jedině tak zjistíte efekt reklamy, do které sypete peníze Vaší firmy.

Pokud není možnost si službu vyzkoušet, zamávejte a rozlučte se, jsou jiní, kteří Vám tu možnost dají

2) Zápisy do katalogů, které mají smysl a kdy jsou to jen vyhozené peníze?

V poslední době se na nás klienti často obrací s dotazy, abychom posoudili mnohačetné nabídky, které se na ně valí ze všech stran.

Každý druhý až třetí den stojí před nelehkým úkolem – posoudit, zda ten, či onen aktuálně nabízený katalog či poptávková stránka přinese nějaký užitek.

Jelikož je těchto stránek již opravdu nesčetné množství není tento úkol rozhodně lehký.

My se snažíme ručně vybrat ty nejlepší katalogy a různé typy stránek, které opravdu prospějí Vašemu podnikání a vygenerují Vám zisk, nutno zdůraznit, že se vždy jedná o náš subjektivní názor a každý z prezentovaných katalogů může mít pro Vás naprosto opačný efekt, než je zde popsán.

V případě, že budete osloveni nabídkou na prezentaci v katalogu, který zde není uveden, neváhejte nás kontaktovat, zdarma pro Vás posoudíme jeho efektivitu a pak jej sem přidáme.

1) kde určitě být
firmy.cz (seznam.cz) – pokud se Vašemu podnikání daří a máte obor, pro který je to vhodné je možné si zde kromě zápisu zdarma, který je nutnost zaplatit i lepší – placenou variantu

Google mapy – umístěte svou firmu na mapy společnosti Google

Zlaté stránky – zápis zdarma

2) kde je to ztráta času

Opravdu kvalitní katalogy jsme vybrali v bodě 1, ostatní raději zatím nedoporučeme, odstrašující případy budeme přidávat průběžně 🙂

 

 

 

Kontakt